El Documental del Mes a la Biblioteca

In Noticies

portada Documental del mesEl Documental del Mes és la branca de distribució del Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona. Va néixer el 2005 amb l’objectiu d’apropar els documentals als espectadors més enllà de les ocasions puntuals que ens brinden els festivals i fora de les grans capitals.

La filosofia és la de crear un hàbit de consum documental, de contribuir a construir una cultura documental a casa nostra i de promoure la descentralització audiovisual, estrenant cada mes un llarg documental seleccionat/premiat als principals festivals de cinema que d’una altra manera no arribaria a les nostres sales.

Projeccions úniques a molts punts geogràfics, en sales de cinema comercial, però també i sobretot per centres culturals, museus, universitats, teatres i tot tipus d’espais de referència d’oferta cultural a nivell local.

La Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado s’adscriu a aquesta iniciativa a partir del mes de maig amb l’estrena, el dimarts dia 31 a les 19 h a la Sala Margarida Xirgu de la increïble història de la primera fotoperiodista catalana i espanyola Joana Biarnés, una entre tots, dirigida per Òscar Moreno i Jordi Rovira. Una dona en un món d’homes que va vèncer els prejudicis d’una època, va triomfar en la seva professió, va conèixer i immortalitzar a grans personatges de la història i quan es podia haver convertit en llegenda, va desaparèixer.

La seva mirada particular i la seva gran enteresa, demostrada ja de ben jove quan va cobrir les terribles riuades del Vallès de 1962.  Gràcies al seu atreviment es va colar a la suite dels Beatles, va enganyar Roman Polanski, va ser fotògrafa de Raphael, va escollir el vestit de Massiel per Eurovisió, Clint Eastwood la va besar als llavis. I va acabar fent-se amiga de Xavier Cugat, Joan Manuel Serrat, la Duquesa d’Alba, Fernando Rey, el Cordobés, Lola Flores i Salvador Dalí…

I quan ningú s’ho esperava va desparèixer. Desencantada amb la professió, va marxar a Eivissa per muntar un restaurant amb el seu marit.  Dues dècades després es jubila i torna a Catalunya, sense ser conscient de la força del seu llegat fotogràfic. El descobriment de la seva història i de milers de negatius que recullen la seva obra han permès que la societat en general, i el món del fotoperiodisme en particular reconeguin aquesta pionera: la Creu de Sant Jordi, la Insignia de Oro-AiG de La Rioja o la selecció a la propera edició PhotoEspaña troben en el documental d’Òscar Moreno i Jordi Rovira Joana Biarnés, una entre tots el seu homenatge més complet. Joana Biarnés rep, així, als 80 anys l’homenatge que no havia tingut fins ara.

Gran triomfadora a la passada edició del Festival Memorimage, on va recollir tres dels quatre premis als quals competia en el certamen, Joana Biarnés, una entre tots és un retrat íntim i únic d’una dona, d’un temps i d’un país, i constitueix la recuperació d’un personatge imprescindible de la cultura espanyola del segle XX que per poc queda en l’oblit més absolut.

Us deixem amb el tràiler del documental: